پیشگیری بهتر از درمان

چگونه در توالت‌های عمومی بیمار نشویم

سیدفردین موسوی
پیشگیری بهتر از درمان

چگونه در توالت‌های عمومی بیمار نشویم

 

دستگیره درهای سرویس‌های بهداشتی عمومی, نظافت سرویس بهداشتی عمومی

به‌هیچ‌عنوان از دستگاه‌های دمنده هوای گرم برای خشک‌کردن دست‌های خود استفاده نکنید

 

توالت‌های عمومی معمولاً مناطقی کثیف بوده و مرکز تجمع انواع باکتری و ویروس محسوب می‌شوند. شما در هنگام استفاده از این مراکز، نقش چندانی در کنترل بهداشت محیط ندارید اما قادر هستید تا نظافت شخصی را رعایت کرده و از آلوده شدن خود، پیشگیری کنید.

 

اگر چه مردان و زنان هر دو در برابر عوامل بیماری‌زا و عفونت‌ها، آسیب‌پذیر هستند اما زنان به دلیل ساختار بدنی خود به میزان بیشتری در خطر بوده و باید احتیاط بیشتری کنند. شستن دست‌ها و استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست، می‌تواند استفاده از توالت‌های عمومی را تا حدی کم‌خطرتر کند.

 

کی رانگاناتان (KE Ranganathan) از مدیران ارشد حوزه تولید محصولات و سرویس‌های بهداشتی برخی نکات را جهت افزایش سطح بهداشت فردی در هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی، پیشنهاد می‌دهد که به کار بستن آن‌ها می‌تواند خطر بیماری و انتقال عوامل آلوده را به شما تا حد زیادی کاهش دهد:

 

نحوه برخورد با دستگیره و در سرویس‌های بهداشتی: سعی کنید حتی‌المقدور به دستگیره در سرویس‌های بهداشتی عمومی دست نزنید و به کمک دستمال‌کاغذی یا موارد مشابه آن را لمس کرده و در صورت نداشتن دستمال، سعی کنید برای باز کردن در، جایی غیر از دستگیره را لمس کنید. معمولاً دستگیره درهای سرویس‌های بهداشتی عمومی دارای بیشترین حجم آلودگی بوده و به‌ ندرت تمیز می‌شوند. حتماً پس از لمس در یا دستگیره‌ها دستان خود را با دقت بشویید.

 

تمامی سرویس‌های موجود را بررسی کنید: در هنگام مراجعه به سرویس‌های بهداشتی عمومی، تمامی اتاقک‌های موجود را بررسی کرده و تمییزترین آن‌ها را انتخاب کنید. به‌طور جدی تأکید می‌شود در اماکن عمومی از توالت‌های زمینی (توالت ایرانی) استفاده کرده و حتی‌المقدور از توالت‌های فرنگی که موجب تماس مستقیم پوست بدن با سطح خارجی آن می‌شود، اجتناب کنید. در صورتی‌ که مجبور به استفاده از توالت‌های فرنگی هستید، روی لبه آن دستمال‌کاغذی گذاشته و سپس بنشینید.

 

دستگیره درهای سرویس‌های بهداشتی عمومی, نظافت سرویس بهداشتی عمومی

توالت‌های عمومی معمولاً مناطقی کثیف بوده و مرکز تجمع انواع باکتری محسوب می‌شوند

 

سیفون کشیدن: کشیدن سیفون برای نظافت سرویس و استفاده نفرات بعدی بسیار مهم است اما در عین‌حال می‌تواند موجب پخش شدن و انتشار عفونت و باکتری‌های موجود در کاسه توالت شود. به همین دلیل حتماً پیش از کشیدن سیفون، لباس خود را کاملاً پوشیده و آماده خروج از توالت شوید. پس از کشیدن سیفون به‌ سرعت از اتاقک خارج شوید. فراموش نکنید برای لمس دستگیره سیفون نیز از دستمال‌کاغذی استفاده کرده و از لمس مستقیم دستگیره اجتناب کنید.

 

صبور باشید: معمولاً سرویس‌های بهداشتی عمومی توسط افراد مختلفی استفاده می‌شوند و ممکن است شما ناگزیر به چند دقیقه انتظار برای خالی شدن اتاقک دستشویی شوید. در صورت خروج نفر قبلی از دستشویی، کمی صبر کنید تا فرایند کشیدن سیفون پایان‌یافته و ذرات آبی که بر اثر سیفون در محیط منتشر شده‌اند، فروکش کرده و به‌این‌ترتیب در معرض باکتری و میکروب‌های احتمالی قرار نخواهید گرفت.

 

شستن دست‌ها: حتماً پس از پایان استفاده از سرویس بهداشتی، دستان خود را با صابون و به مدت حداقل ۲۰ ثانیه به‌خوبی بشورید. برای باز کردن در اصلی سرویس نیز از دستمال‌کاغذی استفاده کنید.

 

دستگیره درهای سرویس‌های بهداشتی عمومی, نظافت سرویس بهداشتی عمومی

کشیدن سیفون برای نظافت سرویس و استفاده نفرات بعدی بسیار مهم است 

 

خشک‌کردن دست‌ها: به‌هیچ‌عنوان از دستگاه‌های دمنده هوای گرم برای خشک‌کردن دست‌های خود استفاده نکنید. این دستگاه‌ها از یک‌سو هوا را به داخل خود مکیده و به‌این‌ترتیب میزان زیادی میکروب و عوامل عفونت‌زا وارد آن می‌شوند. بهترین گزینه برای خشک‌کردن دست‌ها در سرویس‌های بهداشتی عمومی، استفاده از دستمال‌کاغذی است.

 

مراقب آلوده شدن وسایلتان باشید: در هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی شما مجبور به لمس برخی اشیا هستید. به خاطر داشته باشید دست‌ها به‌سادگی قابل شستشو هستند اما اگر وسایلی مانند تلفن همراه، کیف‌دستی و ... در سرویس‌های بهداشتی، آلوده شوند، تمیز کردن آن‌ها کار دشواری است. کیف‌دستی و سایر وسایل خود را به‌هیچ‌عنوان روی زمین یا لبه دیواره‌ها قرار نداده و ترجیحاً اگر مجبور هستید آن‌ها را با خود به داخل سرویس حمل کنید، از دستگیره‌هایی که معمولاً پشت درها نصب می‌شود استفاده کنید.

 

از ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده کنید: در هنگام مراجعه به سرویس‌های بهداشتی عمومی، تنها به شستن دست با صابون اکتفا نکرده و پس از خارج شدن از سرویس، حتماً دست‌های خود را با محلول‌های ضدعفونی‌کننده یا sanitiser تمیز کنید. به‌طور کلی داشتن این محلول‌های ضدعفونی که به‌سادگی در بازار قابل خریداری است، توصیه می‌شود زیرا ممکن است شما همیشه به آب دسترسی نداشته باشید.


برچسب‌ها: پیشگیریدرمانپیشگیری بهتر از درماندرماندکترپرستاریبهیاریبیماربیماری

تاريخ : چهار شنبه 10 مرداد 1397 | 20:15 | نویسنده : سیدفردین موسوی |

نکاتی برای حفظ سلامتی در سفرهای تابستانی

 

بیماران دیابتی در سفر, وسایل مورد نیاز سفر

اگر خواب‌آلوده هستید، خودروی خود را در محل مناسبی نگه دارید و استراحت کنید

 

با نزدیک شدن فصل تابستان، دور جدیدی از سفرها هم در کشور آغاز می‌شود، اما باید توجه کرد که گرمای هوا در این فصل می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی مسافران بویژه بیماران به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است چند نکته ساده بهداشتی را رعایت کنیم تا خاطرات شادی را از سفر برای خود و عزیزانمان بسازیم.

 

قبل از شروع سفر، برنامه مسافرت‌تان را تنظیم کنید و در این برنامه مدت زمان مسافرت، مسیر دقیق و توقف‌گاه‌های بین راه را مشخص کنید. بهتر است از وضعیت هوای مقصد و مسیر سفر نیز اطلاع کافی داشته باشید و مراکز امدادرسانی را در طول مسیر شناسایی کنید. همچنین در صورت سفر به کشورهای دیگر، از وضعیت بهداشتی و غذایی آنجا اطلاعات کافی کسب کرده و در صورت نیاز واکسن بزنید.

 

پیش از ترک منزل یکبار دیگر وسایل مورد نیاز در طول سفر را بازبینی کنید، اگر با وسیله نقلیه شخصی مسافرت می‌کنید، آن را از لحاظ فنی کاملا بررسی کنید و نقایصش را برطرف کنید. همچنین لوازم یدکی و ایمنی ضروری و لوازم پرمصرف نظیر شمع، پلاتین، تسمه پروانه و لاستیک یدکی را به همراه ببرید و از مسافرت با خودروی معیوب به طور جدی بپرهیزید. در عین حال برای پیشگیری از سوانح رانندگی، در زمانی که مضطرب، ناراحت و خسته‌اید، رانندگی نکنید و اگر خواب‌آلوده هستید، خودروی خود را در محل مناسبی نگه دارید و استراحت کنید.

 

در هنگام بروز حادثه، آرامش خود را حفظ کنید، چون اگر با عجله و شتاب تصمیم بگیرید، مشکلات را بیشتر خواهید کرد. تا حد امکان در صورت نیاز به توقف، از توقفگاه‌های تعبیه شده در طی مسیر استفاده کرده و در توقف‌های اضطراری نیز موارد ایمنی لازم را رعایت کنید. همچنین دقت کنید افرادی که دارای شرایط خاصی هستند، باید در طول سفرشان از دستورهای ویژهای پیروی کنند.

 

بیماران دیابتی در سفر, وسایل مورد نیاز سفر

در سفر حتما از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید

 

مثلاً سفرهای هوایی برای زنان باردار در اواخر بارداری ممنوع است. همچنین افراد مبتلا به نارسایی قلبی و یا لخته شدن خون باید پرواز کوتاهی داشته باشند و از نشستن طولانی مدت خودداری کنند. بیماران مبتلا به آسم و یا سایر بیماری‌های ریوی نیز باید اقامت خود را در شهرهای آلوده و یا مرتفع محدود کنند. در هر صورت، اگر شرایط جسمی و روحی خاصی دارید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما درباره نحوه مسافرت با پزشک خود مشورت کنید.

 

همیشه توجه داشته باشید که کودکان نسبت به تغییر شرایط محیط حساس‌تر هستند، بنابراین نسبت به کودکان در طول سفر توجه بیشتری داشته باشید و دست‌های خود و کودکان را مرتبا با آب و صابون بشویید. در عین حال آب و غذای کافی به همراه داشته باشید و تا جای ممکن در طول مسافرت، غذا را برای مصرف یک وعده غذایی تهیه کنید. در هر صورت باقی مانده غذا را در ظرف سربسته و در مکان سرد نگهداری کنید و قبل از مصرف غذای باقیمانده آن را به مدت کافی حرارت دهید. اگر مجبور به صرف غذا در اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌های بین راه هستید، از تهیه بهداشتی غذاها مطمئن شوید در غیر این صورت از مصرف غذا در اماکن غیربهداشتی خودداری کنید.

 

سعی کنید از غذاهای بسته‌بندی شده استفاده کنید، کنسروها را قبل از مصرف حتما ۲۰ دقیقه بجوشانید، از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا دارای نشتی خودداری کنید، در طی مسافرت از مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه از جمله خامه، کره، پنیر و کشک غیرپاستوریزه خودداری کنید، اگر در مسافرت مجبور به استفاده از شیرخام غیر پاستوریزه شدید، حتما آن را جوشانده و ۱۰ دقیقه در حال جوش به هم بزنید.

 

در سفر حتما از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید، در صورتی که از سالم بودن آب مصرفی خود اطمینان ندارید باید آن را جوشانده و سپس مصرف کنید. برای پیشگیری از اسهال در مسافرت از مصرف غذا در رستوران‌های غیربهداشتی بپرهیزید و در تهیه و مصرف غذا و میوه نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنید. در صورت ابتلا به اسهال در مسافرت بکوشید مایعات بیشتری مصرف کنید و از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنید. چون عوارض آن‌ها زیاد است و اثری در کاهش دوره اسهال ندارند.

 

برای جلوگیری از رشد باکتری در مواد غذایی، هنگام مصرف غذاهای گرم آنها را در دمای بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داده و سپس مصرف کنید. غذاهای سرد را هم در دمای کمتر از چهار درجه سانتی‌گراد نگهدارید. همچنین توجه کنید که غذاهای خام و نیم‌پز ممکن است آلوده به عوامل عفونی باشند، بنابراین در مسافرت از مصرف آنها بپرهیزید. علاوه بر این از مصرف مواد غذایی، به ویژه نوشیدنی‌های دستفروشان در مسافرت بپرهیزید.

 

از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر در طول زندگی خود دچار بیماری مسافرت می‌شوند، این بیماری که در کودکان شایع‌تر است، موجب تهوع، استفراغ و سردرد در افراد حساس می‌شود. اگر در حین سفر به بیماری مسافرت دچار شدید، سعی کنید در طول نشستن در وسایل نقلیه کاملا به صندلی تکیه داده و صندلی را به حالت نیمه خوابیده درآورید. بهتر است در قسمتی از وسیله نقلیه بنشینید که کمترین تکان را دارد و از درون خودرو به مناظر نگاه نکنید و یا اگر در قایق یا کشتی هستید به موج ها ننگرید و فقط به افق چشم بدوزید.

 

سعی کنید از شب قبل از مسافرت کمتر غذا و نوشیدنی بخورید و در طول راه نیز شکم خود را سبک نگاه دارید. سعی کنید در مسافرت یک کیف مخصوص وسایل و اقلام بهداشتی به همراه داشته باشید. در این کیف کارت یا دفترچه بیمه خدمات درمانی خود و همسفران‌تان و آخرین نسخه‌های پزشکی‌تان را قرار دهید. بیماران قلبی هم هنگام مسافرت آخرین نوار قلب و نسخه خود را همراه داشته باشند. اگر داروهایی را به طور مرتب مصرف می‌کنید، به مقدار کافی آن ها را به همراه ببرید.

 

بیماران دیابتی در سفر, وسایل مورد نیاز سفر

از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید

 

اگر مبتلا به آسم، حساسیت، تشنج صرعی، بیماری‌های قلبی، بیماری قند یا بیماری‌های خاص دیگری هستید، هنگام مسافرت برچسب هشداردهنده روی پیراهن، گردن بند یا مچ بند داشته باشید. در مسافرت مقداری داروهای اولیه مانند مسکن‌های ساده، پماد سوختگی، قرص مسافرت، محلول‌های ضدعفونی و وسایل پانسمان در کیف بهداشتی خود همراه ببرید. در مسافرت به مناطق گرم و پیاده‌روی در زیر نور خورشید، حتما خود را بپوشانید تا از ابتلا به آفتاب سوختگی پیشگیری شود.

 

از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و هنگام مسافرت در کیف بهداشتی خود نام ونشانی نزدیک‌ترین اقوام و آشنایان خود را بگذارید. همچنین در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص در یک دفترچه نوع بیماری و وضعیت خود، داروهای مصرفی و مدت ابتلا به بیماری را بنویسید. افراد دیابتی‌ هم مراقب باشند. زیرا در طول سفر به دلیل تغییرات منطقه‌ای و نوع غذای متفاوت، حفظ قند خون در مقدار طبیعی مشکل خواهد بود. همچنین قبل از سفر تعداد بیشتری از قرص‌های خود را بردارند. برای این که قند خون را در حد نرمال نگه دارند نیز فاصله بین خوردن غذا و داروهایشان را کم کنید.

 

بیماران دیابتی باید در سفر بیشتر از مواقع عادی قند خون خود را اندازه بگیرند و داروهای خود را در ظرف ضد آب بسته‌بندی کند.

شرایط نگهداری داروها را بر اساس بروشور آنها رعایت کنید، غذاهای باقیمانده را سریعا در یخچال قرار دهید. از نگهداری غذا در فضای اتاق بیش از دو ساعت خودداری کنید. غذاهای پخته و خام را در قفسه‌های جدا از هم در یخچال قرار دهید. گوشت قرمز را در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد کاملا پخته و سپس مصرف کنید و گوشت ماکیان را نیز در دمای۷۳ درجه سانتی‌گراد پخته میل کنید.

 


برچسب‌ها: پیشگیریدرمانپیشگیری بهتر از درماندرماندکترپرستاریبهیاریبیماربیماری

تاريخ : چهار شنبه 10 مرداد 1397 | 20:15 | نویسنده : سیدفردین موسوی |

پیشگیری و مقابله با مسمومیت های قارچی

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

 پیشگیری از مسمومیت های قارچی

 

قارچ سمی"آمانیتا"

گونه‌های مختلف قارچ سمی وجود دارند، اما در این میان قارچ سمی بسیار کُشنده‌ای به نام «آمانیتا» وجود دارد. گونه های بسیار سمی این قارچ به نام آمانیتا فالوئیدس، آمانیتا ورنا و آمانیتا ویروزا دارای سمی مرگبار به نام «آمانیتن» هستند که با جوشاندن، خشک کردن و شستن از بین نمی رود. این سم جزو سموم مرگبار طبقه بندی می شود و میزان مرگ و میر آن طبق تمام منابع علمی بیش از 60 درصد است.

 

"آمانیتا" شرایط رشد خاصی دارد و رطوبت طولانی مدت خاک و نیز دمای کمتر از 20 درجه سانتی گراد به مدت طولانی و مستمر بستر رشد مناسبی برای این قارچ است.

ظاهر این قارچ بسیار شبیه قارچ خوراکی است و تشخیص آن برای افراد عادی بسیار دشوار است.

ویژگی خاصی که سم این نوع قارچ دارد این است که بلافاصله بعد از مصرف آن علائم مسمومیت ظاهر نمی شود و حال عمومی فرد کاملا عادی است.

 

بعد از حداقل شش ساعت تا سه روز علائم مسمومیت در افراد آشکار می شود و این علائم معمولا با دل پیچه، دل درد، استفراغ و سردرد شروع می شود. از آنجا که بروز علائم مسمومیت با فاصله یک تا دو روزه بعد از مصرف قارچ است بعضا افراد حتی ممکن است فراموش کنند که مسمومیت آنها در اثر مصرف این قارچ بوده است.

 

بعد از بروز این علائم با گذشت زمان سم «آمانیتین» در بدن فرد منتشر شده و روی سلولهای بدن و بویژه هسته سلول، خصوصا  آنزیم های RNA پلی مراز تاثیر می گذارد و در میان بافت‌های بدن، "کبد" بیشتر مورد هدف قرار می گیرد که در مسمومیت‌های اخیر نیز افراد از ناحیه کبد دچار مشکل شدند.

 

نهایتا با گذشت حداکثر یک هفته تا 10 روز بعد از مصرف این قارچ سمی، فرد ممکن است نیاز به پیوند کبد پیدا کند و یا جان خود را از دست دهد.

افرادی که از مرگ در اثر مصرف این قارچ جان سالم به در می‌برند ممکن است دارای آسیب های جدی در کبد باشند.

اغلب قارچ‌های خودرو سمی هستند و تعداد قارچ‌های خوراکی بسیار اندکند.

  

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

تشخیص قارچ سمی

 

نوع مسمومیت با قارچ‌های مختلف متفاوت است برخی مسمومیت‌ها بر دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می گذارند و برخی اختلالات دستگاه گوارش را موجب می‌شود و برخی مثل مسمومیت با آمانیتا می تواند بسیار کُشنده باشد.

قارچ عامل مسمومیت هموطنانمان از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ های خوراکی شباهت داشته و می تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.

 

نکات حائز اهمیت در پیشگیری و مقابله با مسمومیت های قارچی:

۱. از مصرف قارچ های خودرو مخصوصا قارچهایی که در کنار تنها درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی و یا قارچ هایی که به صورت فله ای عرضه می شوند، خودداری کنید. تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکی می باشند، مصرف نمایید.

 

۲. شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

 

۳. مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نمی باشد.

 

۴. برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

 

۵. هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

نوع مسمومیت با قارچ‌های مختلف متفاوت است برخی بر دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می گذارند 

 

۶. برخی از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماه سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نمی باشد.

 

۷. در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچها سمیت به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مسئله بوده است.

 

۸. انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

 

۹. در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

 

چگونه قارچ سمی را از قارچ خوراکی تشخیص دهیم؟

در ادامه با قار‌چ‌های سمی و خطرناک جهان که باید بشدت از آنها دوری کنید، آشنا شوید.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

 قارچ سمی بوی نامطبوعی همچون مواد شیمیایی دارد

 

۱- قارچ‌های آگاریک (Agarics)

تمامی قارچ‌های خوراکی خانواده‌ی آگاریک (قارچ‌های کلاهک‌دار) دارای تیغه‎‌های پره مانند به رنگ‌های صورتی، قهوه‌ای یا سیاه در زیر کلاهک، یک کلاهک سفید و ساقه تنومند و چاق هستند.

نمونه‌های سمی این قارچ‌ها هم شبیه انواع خوراکی هستند. برای اینکه بتوانید نوع سمی و خوراکی را از هم تشخیص دهید، پس از اطمینان از آگاریک بودن قارچ، آن را بو کنید. نوع خوراکی باید بوی قارچ بدهد. البته برخی از آنها ته‌بوی بادام یا رازیانه هم دارند.

اما قارچ سمی بوی نامطبوعی همچون مواد شیمیایی دارد؛ بویی شبیه یُد یا جوهر هندی.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

تشخیص قارچ های سمی 

 

۲- قارچ‌های بولتوس (Boletus)

خانواده قارچ‌های بولت، سویلوس و لسینوم را به‌راحتی می‌توان در طبیعت تشخیص داد زیرا به جای پره‌‎های تیغه‌مانند در زیر کلاهک، روزنه‌های اسفنجی دارند.

اگر این روزنه‌ها سفید، کرم یا زرد باشند، روی کلاهک یا ساقه قارچ هیچ نقطه قرمزی وجود نداشته باشد و پس از برش دادن یا پختن اگر به رنگ آبی تغییر رنگ ندهد، یعنی این قارچ قابل خوردن است و خطری برای سلامتی فرد بدنبال نخواهد داشت.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

اغلب قارچ‌های کلاهک‌شیری سمی هستند و ترجیحا باید از تماس با آنها پرهیز کنید

 

۳- قارچ‌های میلکَپ (Milkcaps)

تمامی قارچ‌های میلکَپ همان‌طور که از نامشان می‌توان حدس زد، یک مایع شیرمانند از زیر کلاهک خود تراوش می‌کنند. اغلب قارچ‌های کلاهک‌شیری سمی هستند و ترجیحا باید از تماس با آنها پرهیز کنید.

یعنی به‌صورت کلی، از قارچ‌هایی که هنگام تماس با بدنه‌شان، مایع سفیدرنگی همچون شیر بیرون می‌آید دوری کنید تا مسموم نشوید.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

قارچ‌های راسولا اگر طعم تندی داشته باشد یعنی سمی است 

 

۴- قارچ‌های راسولا (Russulas)

قارچ‌های راسولا را با نام «تیغه‌های شکننده» هم خطاب می‌کنند زیرا کلاهک و ساقه بسیار ترد و شکننده‌ای دارند. این قارچ‌ها انواع گوناگونی دارند. در حالی که بعضی از اعضای این خانواده مسموم و خطرناک بشمار می‌روند، شماری دیگر بسیار خوش‌طعم و لذیذ هستند و بعضی دیگر بسیار تلخ و بدمزه.

 

هیچ روشی برای تشخیص نمونه‌های خوراکی و سمی یا تمایز مدل‌های خوشمزه از تلخ وجود ندارد. فقط با دانش ژرف و شناخت زیاد قارچ‌ها شاید بتوان این مدل‌ها را از هم تمیز داد.

پس از تشخیص اینکه قارچ به خانواده راسولاها تعلق دارد، برخی از مردم تکه بسیار کوچکی از آن را مزه می‌کنند تا ببینند آیا خوراکی است یا سمی! اگر طعم تندی همچون فلفل داشته باشد یعنی سمی است. نمونه‌های خوراکی، طعم خوبی دارند.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

قارچ‌ فانوسی جک-اُ باعث ایجاد حالت تهوع و گرفتگی عضلانی در انسان می‌شود

 

۵- قارچ‌های فانوسی جک-اُ (Jack-o’-Lantern)

قارچ‌ فانوسی جک-اُ را اغلب با قارچ قیفی خوراکی اشتباه می‌گیرند. قارچ قیفی خوراکی بسیار محبوب و خوشمزه است. اما jack-o’-lantern حاوی سمی موسوم به موسکارین است. این ماده شیمیایی باعث ایجاد حالت تهوع و گرفتگی عضلانی در انسان می‌شود. با اینکه این سم کشنده نیست اما مشکلات گوارشی جدی برای مصرف‌کننده ایجاد خواهد کرد تا جایی که ممکن است فرد در بیمارستان بستری شود.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

بیشتر قارچ‌های سمی کشور انگستان به خانواده آمانیت تعلق دارند

 

۶- قارچ‌های آمانیت (Amanitas)

قارچ‌های آمانیت که مگس‌کش هم نامیده می‌شوند همگی دارای تیغه‌ها و هاگدان‌های سفید رنگ هستند. آنها از کیسه‌های غشادار و پیازداری موسوم به ولوا رشد می‌کنند. فقط شمار اندکی از قارچ‌های این خانواده خوراکی هستند.

بیشتر قارچ‌های سمی کشور انگستان به خانواده آمانیت تعلق دارند.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

قارچ‌های کوچک قهوه‌ای دارای سمی هستند که آمانیت‌ها دارند

 

۷- قارچ‌های کوچک قهوه‌ای (Little Brown Mushrooms)

قارچ‌های کوچک قهوه‌ای که به‌طور اختصاری LBM نیز نام دارند،  بسیار کوچک و تقریبا غیر قابل تشخیص هستند. اکثر این قارچ‌ها خطرناک نیستند اما برخی از آنها سمی بوده و در صورت مصرف، سبب بیمار شدن فرد خواهند شد.

این قارچ‌ها دارای سمی هستند که آمانیت‌ها دارند. بنابراین توصیه می‌شود برای اطمینان از اینکه خطری شما را تهدید نمی‌کند، از نزدیک شدن به آنها پرهیز کنید.

 

مسمومیت قارچی, مسمومیت با قارچ فاسد

 قارچ‌های مورکلا دروغین فرد را دچار استفراغ یا سرگیجه کند یا حتی منجر به مرگ وی شود

 

۸- قارچ‌های مورکلا دروغین (False Morels)

قارچ‌های مورکلا در گونه‌های مختلفی وجود دارند که اغلب با نمونه‌های واقعی و خوراکی آن اشتباه گرفته می‌شوند. بسیاری از مورکلاهای جعلی و دروغین حاوی سموم شیمیایی هستند که در صورت مصرف ممکن است فرد را دچار استفراغ یا سرگیجه کند یا حتی منجر به مرگ وی شود.

 

قوانین موجود برای تشخیص انواع قارچ‌ها

♦ از دست زدن به قارچ‌هایی که دارای تیغه‌های سفیدرنگ هستند، روی ساقه خود اندام دامن‌مانند یا پیازی‌شکل دارند یا در پایین ساقه کیسه دارند، بشدت پرهیز کنید. بیشتر قارچ‌های سمی خانواده آمانیت به این شکل در طبیعت حضور دارند.

 

♦ از دست زدن و مصرف قارچ‌هایی که دارای کلاهک یا ساقه قرمزرنگ هستند بشدت دوری کنید. بسیاری از قارچ‌های سمی همچون فلای آگاریک چنین ویژگی‌های دارند.

 

♦ هرگز قارچی که در طبیعت پیدا می‌کنید را مصرف نکنید مگر اینکه ۱۰۰ درصد از خوراکی بودن آن مطمئن باشید.


برچسب‌ها: پیشگیریدرمانپیشگیری بهتر از درماندرماندکترپرستاریبهیاریبیماربیماری

تاريخ : چهار شنبه 10 مرداد 1397 | 20:13 | نویسنده : سیدفردین موسوی |

چگونه از مرگ تدریجی سلول‌های مغز پیشگیری کنیم

 

بازیابی سلول های مغز, سلول های مغز

الکل می تواند موجب کوچک شدن و کاهش سلول های مغز شود

 

وقتی با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود که به آلزایمر مبتلا شده است در ارتباط هستید، هر اقدامی را برای پیشگیری از از بروز این انحطاط عصبی در خود انجام خواهید داد.

 

با وجود تمام پیشرفت های صورت گرفته و در حال پیشرفت در حوزه سلامت، همچنان درمانی قطعی برای آلزایمر وجود ندارد و بر همین اساس آگاهی از تغییرات و اصلاحات در رژیم غذایی و فعالیت جسمانی روزانه که می توانند به پیشگیری از بروز آلزایمر کمک کنند، اهمیت دارد.

 

این تغییرات لزوما بزرگ و پیچیده نیستند، اما می توانند نقش چشمگیری در محافظت از سلامت مغز شما ایفا کنند. در ادامه با چند روش برای پیشگیری و کند کردن روند مرگ سلول های مغز بیشتر آشنا می شویم.

 

کم آبی می تواند موجب کوچک شدن مغز شما شود

سلول های مغز، همانند دیگر سلول های بدن، برای دریافت مواد مغذی به آب وابسته هستند. بدون آب، آنها کوچک شده و مغز برای انجام وظایف خود با دشواری بسیاری مواجه می شود.

 

طی یک مطالعه، تعریق مداوم به مدت یک ساعت و نیم موجب پیری مغز به اندازه تقریبا یک سال شد. این به معنای آن است که حضور در فضای آزاد زمانی که هوا گرم است و دسترسی به آب وجود ندارد، می تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین، ورزش طولانی مدت می تواند در نهایت به یک عادت بد تبدیل شود. خبر خوب این است که با دریافت آب، مغز بار دیگر می تواند به شرایط عادی خود بازگردد، اما به خاطر داشته باشید که مصرف آب ناکافی در بلند مدت موجب کوچک شدن مغز می شود.

 

بازیابی سلول های مغز, سلول های مغز

تعریق مداوم به مدت یک ساعت و نیم موجب پیری مغز به اندازه تقریبا یک سال شد

 

الکل اثر منفی بر مغز دارد

الکل می تواند موجب کوچک شدن و کاهش سلول های مغز شود و نتایج برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف الکل با گذشت زمان موجب کوچک شدن مغز می شود.

این اثر در زنان نسبت به مردان مشخص‌تر بوده و می تواند با سطوح مصرف کمتر نسبت به مردان رخ دهد.

همچنین، الکل می تواند موجب کمبود تیامین شود که احتمال شکل گیری یک اختلال مغزی جدی‌تر به نام انسفالوپاتی ورنیکه منجر شود.

 

از علائم این شرایط می توان به سردرگمی، مشکلات هماهنگی عضلانی تا حدی که به ناتوانی در راه رفتن منجر می شود، و مشکلاتی در حرکت دادن چشم ها به واسطه فلج عصبی اشاره کرد. این ممکن است به فراموشی پایدار و ناتوانی در یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات جدید منجر شود.

آب میوه ها و سبزیجات که سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و کاروتنوئیدهای مفید هستند را می توانید برای بهبود، تغذیه و احیای سلول های مغزی جایگزین الکل کنید.

 

غذاهای فرآوری شده به خودکشی سلول های مغز کمک می کنند

محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) در مقایسه با رادیکال های آزاد می توانند آسیب بیشتری به بدن وارد کنند. حضور آنها در هر اندامی با ایجاد گره در DNA به پروتئین ها آسیب می رساند. ایجاد گره در DNA نقص در عملکرد آن را به همراه دارد. هرچه پروتئین های بیشتری توسط محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در اندام آسیب دیده باشند، پیری آن اندام تسریع می شود.

 

هرچه یک غذا بیشتر فرآوری شده باشد، از محتوای محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته بیشتری برخوردار است. غلات صبحانه بسته بندی، پیتزا و هات داگ برخی از غذاهایی هستند که بیشترین سطوح محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را دارند.

 

هر زمان که غذایی را با دمای بسیار بالا حرارت می دهید، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته موجود در آن به طول قابل توجهی افزایش می یابند. زمانی که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در مغز جمع می شوند، سلول های این اندام به آرامی می میرند. پس در مصرف غذاهای سرشار از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته تجدید نظر کنید.

 

قند خون خود را کنترل کنید

قند خون بالا به واسطه پرخوری، مصرف غذاهای فرآوری شده یا مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا رخ می دهد. زمانی که قند خون افزایش یافته و به سطوحی می رسد که بدن آن را بیش از حد بالا تشخیص می دهد، لوزالمعده بیشتر از حد عادی انسولین ترشح می کند.  

سطوح عادی انسولین به بدن آسیب نمی رساند، اما سطوح بالای آن این چنین نیست و روند سوخت و ساز را به سمت ذخیره چربی و التهاب تغییر می دهد.

 

قند خون بالا موجب گلیکاسیون در بافت ها می شود و آسیب ناشی از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را تسریع می کند. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته با زوال عقل پیوند خورده اند.

 

بازیابی سلول های مغز, سلول های مغز

ورزش کردن اقدامی خوب در جهت حفظ سلامت محسوب می شود

 

مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا را کاهش دهید

غذاهای کربوهیدارتی از نظر میزان افزایش سطوح قند خون در مقیاس 0 تا 100 دسته بندی می شوند. اگر چندان موجب افزایش قند خون نشوند با عنوان غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین شناخته می شوند. اگر قند خون را بسیار زیاد افزایش دهند و 67 یا بیشتر دسته بندی شوند، غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا شناخته می شوند.

 

زمانی که سطوح قند خون شما افزایش می یابد، قند اضافه باید جایی برود و این روند با ته نشین شدن در بافت های بدن از جمله مغز آغاز می شود. این زمانیست که گلیکاسیون آغاز می شود.

 

از مصرف غذاهایی که به آنها آلرژی دارید پرهیز کنید

غذاهایی که موجب بروز آلرژی در بدن می شوند ممکن است موجب علائمی از جمله خستگی، بی خوابی، بیان واژه های نامفهوم، درک مطلب ضعیف و غیره شوند.

افراد مبتلا به آلرژی های غذایی اغلب به شرایطی به نام مغز مه آلود اشاره دارند که در آن به نظر می رسد ابری سنگین درون مغز را فرا گرفته و تصمیم گیری و تفکر را دشوار می سازد.

 

ورزش بیش از حد به همراه کمبود ویتامین های C یا E

ورزش کردن اقدامی خوب در جهت حفظ سلامت محسوب می شود، اما طی این فرایند برخی رادیکال های آزاد ایجاد می شوند. اگر به کمبود ویتامین C مبتلا بوده یا از سطوح پایین ویتامین E برخوردار باشید، انجام ورزش می تواند موجب تولید رادیکال های آزادی شود که خنثی نمی شوند. آنها در نهایت بروز آسیب در اندام ها، از جمله مغز، را موجب می شوند.

ویتامین های C و E دو آنتی اکسیدان مهم هستند و با کمک یک متخصص تغذیه می توانید سطوح آنها را اندازه گیری کنید.


برچسب‌ها: پیشگیریدرمانپیشگیری بهتر از درماندرماندکترپرستاریبهیاریبیماربیماری

تاريخ : چهار شنبه 10 مرداد 1397 | 20:12 | نویسنده : سیدفردین موسوی |

این گروه خونی در مسافرت‌ها مراقب حشره گزیدگی باشند

 

درمان پشه گزیدگی, گروه خونی

حشره‌ها به گزش افراد دارای گروه‌های خونی مختلف رویکردی متفاوت دارند 

 

زمان سفر به مناطق جنگلی و سرسبز صاحبان برخی از گروه‌های خونی بیش از دیگران طعمه حشره‌هایی موذی و بیماری زا می شوند.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش خود دریافتند افرادی که دارای گروه خونی A هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری لایم قرار دارند؛ بیماری لایم بر اثر نیش نوعی کَنِه در برخی افراد به وجود می‌آید.

 

محققان کشور چک دریافتند حشره‌ها به گزش افراد دارای گروه‌های خونی مختلف رویکردی متفاوت دارند و برخی گروه‌های خونی را ترجیح می‌دهند.

پژوهشگران برای بررسی اینکه چه افرادی بیشتر درمعرض حشره گزیدگی هستند، نمونه‌هایی از گروه‌های خونی A، B، AB و O را در ظروف آزمایشگاهی قرار داده و رفتار حشره‌ها را مورد تحقیق قرارداده اند.

 

بیشتر حشره ها، خون گروه A را مکیده اند که نشان می‌دهند افراد دارای گروه خونی A بیش از دیگران درمعرض حشره گزیدگی هستند.

بیش از ۳۶ درصد حشره‌ها خون افراد دارای گروه خونی A مکیده اند این درحالی است که خون گروه B چندان مورد توجه حشره‌ها نبوده و تنها ۱۵ درصد حشره‌ها از این نوع خون تغذیه کرده اند.

 

کارشناسان به افراد دارای گروه خونی A توصیه می‌کنند از قدم زدن در جنگل و مکان‌های سرسبز بدون پوشیدن لباس‌های پوشیده و استفاده از اسپری دفع کننده حشره‌ها خودداری کنند، زیرا به احتمال زیاد دچار حشره گزیدگی می‌شوند.

 

درمان پشه گزیدگی, گروه خونی

 افراد دارای گروه خونی A بیش از دیگران درمعرض حشره گزیدگی هستند

 

حشره گزیدگی یکی از مشکل‌های شایع به ویژه در فصل‌های گرم سال و در جریان مسافرت‌های تابستانی است که می‌تواند فرد را درمعرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار دهد.

 

بیماری لایم نوعی بیماری باکتریایی است که به وسیله نیش حشره‌ها به ویژه کنه به بدن انسان سرایت می‌کند. علامت‌های این بیماری شامل تب، سردرد، خستگی و خارش پوستی است. معمولاً درمان بیماری به وسیله آنتی بیوتیک و در چند هفته انجام می‌شود.

چنانچه بیماری درمان نشود، عفونت به مفصل ها، قلب و اعصاب سرایت می‌کند و حتی می‌تواند سبب مرگ افراد شود.

 

در طی سه الی ۳۰ روز اول ورود عفونت به بدن این علامت‌ها ایجاد می‌شوند.

تب، سردرد، خستگی، درد عضلانی و مفصلی، تورم غدد لنفاوی و بثورات جلدی که در حدود ۸۰ درصد افراد آلوده اتفاق می‌افتد.

علامت‌های ثانویه بیماری شامل سردرد شدید و سختی گردن، بثورات، آرتریت با درد مفاصل و تورم، ورم صورت، تپش قلب، اختلال در حافظه کوتاه مدت و درد‌های عصبی است.

 

درمان پشه گزیدگی, گروه خونی

بیماری لایم نوعی بیماری است که به وسیله نیش حشره‌ها به بدن انسان سرایت می‌کند

 

در برخی از کشور‌های دنیا، افراد دارای یک نوع خاص از گروه خونی بیشتر هستند به طور مثال درکشور انگلستان بیش از ۴۴ درصد مردم دارای گروه خونی O و حدود ۴۲ درصد نیز دارای گروه خونی A هستند.

 

پژوهش‌ها نشان داده است حدود ۱۷ درصد از کنه‌ها به باکتری موسوم به (Borrelia) آلوده می‌شوند که عاملی بسیار خطرناک در ابتلا به بیماری لایم است.

بیماری لایم در برخی مواقع حالت مخفی در بدن بیمار پیدا می‌کند و پس از سال‌ها نشانه‌های آن با علامت هایی چون خستگی یا تورم عضله‌های بدن نمایان می‌شود.

 

افرادی که با دام سرو کار دارند به ویژه سوارکاران بیشتر ازسایر گروه‌ها در معرض خطر گزش با کنه و ابتلا به بیماری لایم هستند و توصیه می‌شود قبل از سوارکاری از بهداشت و نظافت اسب اطمینان خاطر حاصل شود و همیشه با لباس کاملاً پوشیده این ورزش انجام شود.

 

در صورت مشاهده هرگونه لکه، قرمزی یا خارش پس از حضور در جنگل، رفتن به مسافرت و حتی اقامت در هتل، به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال گزش با حشره و بروز بیماری وجود دارد.

در صورت مشاهده کنه بر روی بدن به ویژه زمانی که درحال ورود به پوست است، در اولین زمان به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از ابزار، کنه را از پوست شما جدا کند.


برچسب‌ها: بهداشت کودکانکودکانکودکانهبهداشتبهداشتیکودکبیماریپرستاریدکترنی نی

تاريخ : چهار شنبه 10 مرداد 1397 | 20:11 | نویسنده : سیدفردین موسوی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.