پیشگیری بهتر از درمان

ماساژ پاها قبل از خواب چه فوایدی دارد

سیدفردین موسوی
پیشگیری بهتر از درمان

ماساژ پاها قبل از خواب چه فوایدی دارد

 

ماساژ, ماساژ پاها, ماساژ کف پا, فواید ماساژ کف پا

ماساژ شبانه کف پاها با بالا رفتن فشار خون مقابله می کند

 

8 فایده ماساژ پاها قبل از خواب
پاها، پایین ترین عضو بدن مان هستند که همه شنیده ایم به آن قلب دوم بدن هم می گویند. اما چقدر به سلامت شان اهمیت می دهیم؟ هر روز از آنها کار می کشیم و وزن بدن مان را به آنها تحمیل می کنیم، و در ازدحام مشغله هایی که داریم گاهی واقعا فراموش می کنیم که این عضو بسیار فعال هم نیاز به تیمار و رسیدگی دارد.

 

بسیاری از ما هر روز از پاهای مان کار می کشیم و به آنها فشار وارد می کنیم، بدون این که به فکر یک ماساژ خوب برای آنها باشیم. آن چنان درگیر کارها و مسئولیت هایی که داریم می شویم که فراموش می کنیم پاهای مان چه اهمیتی در راندمان کاری و انعطاف بدنی مان دارند. افرادی که مکررا به به استخر و سونا می روند، اهمیت حفظ سلامت پاها را درک کرده و آگاهی خوبی در این زمینه دارند، اما سایر افراد چطور؟

 

علم توضیح می دهد که چرا ماساژ پا برای پاهای مان خوب است و به نفع سلامت عمومی مان نیز هست. بر خلاف باور عمومی، ماساژ پا فواید بیشماری دارد. هر شب، 10 تا 15 دقیقه قبل از خواب پاهایتان را ماساژ دهید. حال فواید این کار را برای شما می گوییم.

 

1- ماساژ از آسیب پاها پیشگیری می کند
شاید این مسئله را تجربه کرده باشید که در حال راه رفتن عادی هستید، ناگهان مچ پای تان رگ به رگ شده یا گرفتگی دردناکی احساس می کنید. اگر هر شب پاهای تان را کمی ماساژ دهید، می توانید به تقویت عضلات کف و مچ پا کمک کرده و خطر وقوع این نوع آسیب های ناگهانی را کاهش دهید. برای این که بیشترین بهره را از این ماساژ ببرید، کف پا را به آرامی دور مچ بچرخانید تا این عضلات نیز ریلکس شده و تقویت شوند.

 

2- ماساژ پاها باعث بهبود جریان خون می شود
ماساژ پاها برای بهبود جریان خون، مخصوصا برای کسانی که در محل کار اغلب نشسته اند، مهم است. اگر شما هم چنین شرایطی دارید، یعنی عضلات پاهای شما به ندرت تحرک و فعالیت دارند، یک ماساژ صحیح پیش از رفتن به رختخواب به بهبود جریان خون در پاهای تان کمک می کند. غیر از ماساژ پا باید کفش های مان مناسب و راحت باشند و مشکلی برای جریان خون ایجاد نکنند.

 

3- ماساژ کف پا باعث کاهش فشار خون می شود
ماساژ شبانه کف پاها، علاوه بر بهبود گردش خون، با بالا رفتن فشار خون نیز مقابله می کند. تعداد افرادی که فشارخون بالا دارند رو به افزایش است که تا حدود زیادی به افزایش استرس و سایر عوامل محیطی مربوط است. مطالعه ای که در دانشگاه میامی انجام شد، نشان داد که بیماران مبتلا به زوال عقل که سه بار در هفته ماساژ ده دقیقه ای پاها را تجربه کرده بودند، روحیه بهتری داشته و اضطراب شان کم شده بود. همچنین تست های انجام شده نشان داد فشار خون این اشخاص نیز کاهش یافته بود.

 

4- ماساژ کف پا سردرد را تسکین می دهد
در تحقیقی معلوم شد بیمارانی که از سردرد رنج می بردند، رفلکسولوژی و ماساژ کف پا به کاهش علائم سردردشان کمک کرده است. در تحقیقی که در دانمارک انجام شد، حتی درمان های دارویی بیماران را هم متوقف کردند تا این فرضیه را امتحان کنند. تنها سه ماه بعد از ماساژ و رفلکسولوژی، 65 درصد از این افراد، کاهش علائم سردرد را گزارش کردند و در درصد کمی هم این علائم کاملا برطرف شد.

 

ماساژ درمانی, ماساژ پاها,فواید ماساژ کف پا

ماساژ مختصر و مکرر پاها می تواند احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد

 

5- تسکین علائم خار پاشنه و صافی کف پا با ماساژ
افرادی که کف پای صاف دارند، کف پای شان به خاطر کوتاهی رباط، قوس طبیعی ندارد. هر چند این مسئله اغلب تاثیر فیزیکی چندان قابل توجهی ندارد، اما می تواند موجب درد کف پا شود. آنهایی هم که از خار پاشنه پا (درد و التهاب بافت پاشنه) رنج می برند، می توانند از ماساژ مختصر و مکرر بهره ببرند. در برخی موارد، ماساژ کف پا هر شب پیش از خواب می تواند به تسکین درد ناشی از این مشکلات کمک کرده و یا حتی در بعضی موارد درمان شان نماید.

 

6- ماساژ پاها سبب کاهش علائم اضطراب و افسردگی می شود
مطالعاتی که در زمینه رفلکسولوژی صورت گرفته است نشان می دهد ماساژ مختصر و مکرر پاها می تواند احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. تحقیقی هم نشان داد بیماران مبتلا به واریس که تحت درمان رفلکسولوژی قرار گرفته بودند هم اضطراب شان کم شده و هم مدت دردشان کوتاه تر شده بود. در پژوهشی دیگر در مورد زنانی که دوران بعد از یائسگی را می گذراندند نیز معلوم شد، رفلکسولوژی و ماساژ پا اضطراب و افسردگی شان را کاهش می دهد.

 

7- ماساژ پاها و تسکین علائم پیش از قاعدگی و یائسگی
بیشتر علائم رایج پیش از قاعدگی یعنی اضطراب، خستگی، سردرد، نوسانات خلق و خو، تحریک پذیری و افسردگی را می توان با ماساژ مختصر پا هر شب قبل از خواب کاهش داد. علائم یائسگی هم به طور کلی مشابه بوده و آنها را نیز می توان به این شیوه به حداقل رساند.

 

8- کاهش اثرات ادم با ماساژ کف پاها
ادم یا خیز، بیماری است که منجر به تجمع مایعات اضافی در حفره ها و بافت های بدن می شود. ادم (ورم بدن)، یک حالت بسیار شایع در طی مراحل انتهایی بارداری است. اثرات ادم را می توان با ماساژ مکرر کف پاها خنثی کرد. باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی سالم و استراحت کافی نیز در کاهش اثرات این حالت موثر هستند.


برچسب‌ها: پیشگیریدرمانپیشگیری بهتر از درماندرماندکترپرستاریبهیاریبیماربیماریماساژپاها

تاريخ : چهار شنبه 7 شهريور 1397 | 18:23 | نویسنده : سیدفردین موسوی |

جلوگیری از پوسیدگی دندان با این غذاها

 

مواد غذایی مفید در پیشگیری از پوسیدگی دندان, پوسیدگى دندان

 غذاهای خام به علت نیاز به جویدن باعث افزایش ترشح بزاق و کاهش پوسیدگی می‌شوند

 

ایجاد پوسیدگى به عواملى چون ترکیبات مینا و عاج دندان، محل قرارگیرى دندان‌ها، ترکیبات و میزان ترشح بزاق و وجود شیارها و حفرات در تاج دندان بستگى دارد. 

بزاق‌های آلکالوئیدى اثر پیشگیرانه دارند. به همان میزان که بزاق اسیدى موجب افزایش خطر پوسیدگى می‌شود، روش زندگى نیز در این پدیده مؤثر است.

 

پوسیدگى زایى همچنین تحت تأثیر عوامل دیگرى مانند حجم و میزان بزاق تولید شده در فرد، تعداد وعده‌های مصرف غذا، ترکیبات مواد غذایى مورد استفاده، میزان تشکیل پلاک میکروبى و میزان استعداد ژنتیکى فرد است.

 

باکتری‌ها عامل اساسى در ایجاد پوسیدگى هستند. ابتدای راه از دست رفتن دندان، پوسیدگی می‌باشد که با تغذیه مناسب به عنوان یکی از فاکتورهای مؤثر، می‌توان جلو آنرا گرفت.

 

کربوهیدرات‌ها ماده‌ی ایده آل براى باکتری‌های مولد پوسیدگی دندان هستند و فرآورده‌های اسیدى ناشى از آنها موجب کاهش PH بزاق به پایین‌تر از 5/5 می‌شود که زمینه مناسب را براى تولید پوسیدگى فراهم می‌کند.

تغذیه و رژیم غذایی نقش کلیدی در نمو دندان‌ها، انسجام لثه و پیشگیری و کنترل بیماری‌های حفره دهان بازی می‌کند.

 

عوامل تغذیه‌ای مؤثر بر پوسیدگى دندان عبارتند از: دفعات مصرف مواد کربوهیدراتی یا قندی، نوع تغذیه، دفعات غذا خوردن، ترکیبات مواد غذایى و آشامیدنى، مدت زمان تماس دندان با مواد غذایى و آشامیدنى.

 

کیفیت مواد غذایی

کیفیت مواد غذایی مصرفی و ارزش غذایی آن‌ها و درنهایت ترکیب شدن تک‌تک مواد غذایی با یکدیگر در بخش‌های مختلف بدن از قبیل دندان‌ها تأثیر دارد.

آنتی‌اکسیدان‌ها:‌ که در منابع غذایی همچون میوه‌ها, سبزی‌ها و انواع مغزها همچون مغز پسته و بادام این امر را ثابت می‌کند که این مواد با آنتی‌اکسیدان بالا در افزایش قدرت سیستم ایمنی و ارتقاء توانایی بدن در مقابله با بیماری‌ها و درنهایت افزایش طول عمر دندان‌ها و لثه بسیار کارآمد هستند.

در کنار تمام این موارد مواد غذایی و رژیم‌های غذایی خواصی هستند که بر توانایی‌های بخش‌های مختلف دهان تأثیر می‌گذارند.

 

مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین سی: کلسیم, آبمیوه‌های طبیعی و شیراز منابع غذایی مصرفی روزانه هستند که سرشار از کلسیم وویتامین D همان مواد لازم برای حفظ دندان‌ها از پوسیدگی هستند و استحکام استخوان‌ها را تضمین می‌کنند و خطر شکنندگی و پوسیدگی را تا حد بالایی کاهش می‌دهند.

میوه ها و سبزی گاز زدنی سبزی و میوه‌هایی همچون سیب, کلم, هویج و از این قبیل محافظان قوی دندان‌ها شناخته‌شده‌اند که به دلیل دارا بودن ویتامین C و ارزش‌های تغذیه‌ای دیگر دندان‌ها را به‌نوعی جرم‌گیری می‌کنند.

یادآوری می‌شود که ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجود در میوه‌ها به حفظ و افزایش قدرت لثه‌ها بسیار ثاتیر می‌گذارد.

 

فولیک اسید: فولیک اسید تا حد قابل‌توجهی مقاومت و قدرت محافظتی و ضد میکروبی دهان را افزایش می‌دهد و سلول‌های آسیب‌دیده و ضعیف شده را جانی دوباره می‌بخشد.

 

مواد غذایی مفید در پیشگیری از پوسیدگی دندان, پوسیدگى دندان

آدامس‌های بدون قند از طریق افزایش ترشح بزاق در کاهش پوسیدگى مؤثر هستند

 

مواد غذایی متوقف کننده پوسیدگی

مواد قندى در چهار گروه از شش گروه مواد غذایى موجود هستند: 1- حبوبات 2- میوه‌ها 3 - فرآورده‌های لبنى 4- مواد قندى.

با وجود اینکه بعضى سبزی‌ها نیز مواد قندى دارند، ولى گزارشى مبنى بر پوسیدگی‌زایی آن‌ها ارائه نشده است.

موادى چون نشاسته موجب کاهش PH بزاق به کمتر از 5/5 می‌شود. بیسکویت، چیپس، نان و انواع میوه‌ها (تازه، خشک و کمپوت) و همچنین آب‌میوه‌ها نیز پوسیدگی‌زا هستند.

 

مواد غذایی متوقف کننده پوسیدگی یا آن دسته که توسط میکروب‌های پلاک دندان، قابل‌مصرف نیستند، PH بزاق را به پایین‌تر از 5/5 کاهش نمی‌دهند.

این مواد شامل پروتئین‌هایی چون تخم‌مرغ، ماهى، گوشت، بعضى سبزی‌ها و آدامس‌های بدون قند هستند. قندهاى مصنوعی از قبیل ساخارین، سیکلامات ها و آسپارتام نیز جزء این گروه هستند.

 

بعضى از شواهد دال بر این است که قندهای مصنوعی به علت اینکه مواد موردنیاز را در اختیار باکتری‌های مولد پوسیدگی قرار نمی‌دهند، متوقف کننده‌ی پوسیدگى هستند.

مواد غذایى ضدپوسیدگی، موادى هستند که هنگام استفاده از آن‌ها جذب غذاهاى اسیدزا توسط باکتری‌ها مختل می‌شود.

الکل‌های پنج قندى جزء این دسته محسوب می‌شوند، زیرا توسط آمیلاز بزاق تجزیه نمی‌شوند. مکانیسم عمل این گروه از مواد شامل فعالیت‌های ضدمیکروبى علیه باکتری‌های مولد پوسیدگی است.

از جمله‌ی این مواد می‌توان آدامس‌های بدون قند حاوی گزیلیتول را نام برد.

 

مواد غذایی مفید در پیشگیری از پوسیدگی دندان, پوسیدگى دندان

باکتری‌ها عامل اساسى در ایجاد پوسیدگى هستند

 

تأثیر آدامس در کاهش پوسیدگى

تأثیر آدامس در کاهش پوسیدگى از طریق ترشح بزاق است که منجر به افزایش فعالیت خنثی‌سازی بزاق و در پى آن افزایش زدودن کربوهیدرات‌ها از سطح دندان می‌شود.

آدامس‌های بدون قند از طریق افزایش ترشح بزاق در کاهش پوسیدگى مؤثر هستند. توصیه می‌شود پس از غذاهای حاضرى یا وعده‌های غذایى از آدامس بدون قند استفاده کنید تا احتمال پوسیدگى را کاهش دهد.

 

درعین‌حال امکان معدنى شدن مجدد بخش‌های تخریب‌شده دندان نیز افزایش می‌یابد.

آدامس‌های بدون قند حاوی گزیلیتول هستند. در واقع مکانیسم ضد پوسیدگى گزیلیتول موجود در آدامس، جایگزین شدن آن به‌جای قند است.

همچنین تعداد باکتری‌های مولد پوسیدگی را کاهش می‌دهد. استرپتوکوک موتان (باکتری مولد پوسیدگی) قادر به متابولیزه کردن گزیلیتول نیست.

از دیگر مواد ضدپوسیدگی می‌توان پنیر چدار و سوئیسى را نام برد.

 

توصیه‌هایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

* غذاهای نشاسته‌ای، چسبناک یا حاوی شکر باید با غذاهای بدون شکر خورده شود.

 

* محصولات لبنی به علت کلسیم بالا و خاصیت قلیایی به همراه میان وعده‌های نشاسته‌ای مصرف شود.

 

* غذاهای جویدنی مانند میوه ها و سبزیجات تازه با مواد غذایی کربوهیدراتی مصرف شود.

 

* حداقل ۲ ساعت میان خوردن غذاها فاصله بگذارید و مصرف میان وعده‌ها را به ۳۰-۱۵ دقیقه محدود کنید.

 

* مصرف غذاهای اسیدی مانند نوشابه‌ها را محدود کنید.

 

* همراه با مواد نشاسته‌ای پروتئین مصرف کنید. مثل ماهی، کراکر، برنج یا پنیر و میوه‌های شیرین.

 

* در یک وعده مخلوطی از غذاهای خام‌و‌پخته مصرف کنید. غذاهای خام به علت نیاز به جویدن باعث افزایش ترشح بزاق و کاهش پوسیدگی می‌شوند.

 

* مصرف آدامس‌های حاوی زایلیتول یا سوربیتول بلافاصله بعد از یک وعده یا میان وعده به مدت حداقل ۲۰-۱۵ دقیقه جویده شود.

 

* مصرف غذاهای پوسیدگی‌زا با غذاهای ضدپوسیدگی مانند پنیرها، مغزها و سبزی‌ها و پف فیل

 

* مسواک حداقل ۲ بار در روز

 

* استفاده از نخ دندان ۲ بار در روز

 

* شستشوی دهان پس از مصرف غذاها و میان وعده‌ها.


برچسب‌ها: پیشگیریدرمانپیشگیری بهتر از درماندرماندکترپرستاریبهیاریبیماربیماریپوسیدگی دندان

تاريخ : چهار شنبه 7 شهريور 1397 | 18:22 | نویسنده : سیدفردین موسوی |

سه گانه‌ای برای پیشگیری از سکته مغزی

 

جلوگیری از سکته مغزی, غذاهای موثر در پیشگیری از سکته مغزی

پیشگیری از سکته مغزی 

 

زمانی که پلاک در دیواره شریان های شما شکل می گیرد و جریان خون را کاهش می دهد (شرایطی به نام آترواسکلروز یا تصلب شرایین) اثر منفی بر سلامت شما می گذارد.

آترواسکلروز یکی از دلایل اصلی حمله قلبی محسوب می شود و همچنین دلیل حدود نیمی از سکته های مغزی است. به طور معمول این شرایط تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده است و پلاک پاره شده یا جریان خون به طور کامل مسدود می شود با هیچ نشانه ای همراه نیست. بر همین اساس است که پیشگیری عاملی کلیدی محسوب می شود.

 

3 مکمل قوی برای قلب انسان

زمانی که موضوع درمان یا پیشگیری از آترواسکلروز به طور طبیعی مطرح می شود، سه عددی جادویی است زیرا بنابر نتایج پژوهشی جدید که در دانشگاه کاردیف انجام شد، سه مکمل وجود دارند که استفاده آنها به همراه هم ممکن است به پاک و عاری از انسداد نگه داشتن شریان ها کمک کند.

پژوهشگران این نظریه که برای درمان آترواسکلروز با مکمل های غذایی سه مکمل بهتر از یکی است را مورد آزمایش قرار دادند.

 

به گفته دکتر دیپاک رامجی از دانشگاه کاردیف و یکی از مولفان این مطالعه، انواع مختلفی از مواد غذایی فعال نشان داده اند که آثار مفیدی بر بیماری قلبی عروقی دارند، اگرچه دانش ما درباره نتیجه استفاده از آنها به صورت ترکیبی همچنان محدود است.

 

ترکیبی که رامجی و تیم پژوهشی وی توصیه کرده اند شامل سه ماده مغذی شناخته شده برای سلامت قلب می شوند و ترکیب آنها با یکدیگر موجب می شود تا حتی موثرتر عمل کنند.

براساس نتایج اولیه در مدل های مبتنی بر سلول، این روشی امیدوارکننده برای توقف پیشرفت آترواسکلروز به نظر می رسد.

 

جلوگیری از سکته مغزی, غذاهای موثر در پیشگیری از سکته مغزی

راه های جلوگیری از سکته مغزی

 

روغن ماهی

به واسطه محتوای بالای اسیدهای چرب چند غیر اشباع امگا-3، روغن ماهی ثابت کرده است که به پیشگیری و معکوس کردن آترواسکلروز کمک می کند. و روغن کریل، که بسیاری بر این باورند بهترین شکل اسیدهای چرب امگا-3 را داراست در بهبود سلامت قلب عملکرد فوق العاده ای دارد.

 

دلیل این که روغن کریل نسبت به روغن های دریایی دیگر کارایی بیشتری دارد به مقدار اسیدهای چرب امگا-3، فسفولیپیدها و آنتی اکسیدان های بسیار قوی موجود در این روغن باز می گردد. این ترکیبی منحصر به فرد از مواد مغذی اساسی است که فواید سلامت چشمگیری را ارائه می کنند.

 

روغن کریل نشان داده است که در کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) عملکرد بهتری نسبت به مکمل های روغن ماهی دارد. بیمارانی که روزانه 1 تا 1.5 گرم روغن کریل دریافت کرده بودند در مقایسه با آنهایی که مکمل روغن ماهی دریافت کرده بودند، کاهش چشمگیر در سطوح کلسترول بد را نشان دادند.

 

عصاره کاکائو

به واسطه محتوای بالای فلاونوئیدها، کاکائو نیز به عنوان یک قهرمان ضد التهاب شناخته می شود که شریان را پاک و قلب را سالم نگه می دارد. مطالعات علمی پشتیبان این مساله هستند.

یک بررسی که در سال 2016 منتشر شد، نشان داد که کاکائو می تواند مقاومت به انسولین را بهبود ببخشد، قند خون را متعادل کند، التهاب بدن را کاهش دهد، سطوح تری گلیسیرید را کاهش دهد و سطوح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد. از آنجایی که تمامی این موارد نشانگرهای مستقیم خطر برای بیماری قلبی هستند، پژوهشگران بر این باورند که مصرف منظم کاکائو اقدامی به شدت دوستدار قلب انسان است.

 

مطالعات و بررسی های بیشمار دیگری نیز طی سالیان گذشته نتایجی مشابه را تایید کرده اند. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که مصرف 3.5 اونس شکلات در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

جلوگیری از سکته مغزی, غذاهای موثر در پیشگیری از سکته مغزی

مواد غذایی سرشار از مواد مغذی در پیشگیری از ایجاد پلاک در شریان ها اثر دارند

 

فیتواسترول ها

فیتواسترول ها که در قالب مکمل نیز در دسترس هستند به زرادخانه مبارزه با آترواسکلروز افزوده شده اند زیرا حاوی استرهای اسید چرب هستند که ثابت شده است سطوح کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهند.

 

بنابر نتایجی پژوهشی که در کلینیک کلیولند انجام شد، زمانی که فیتواسترول ها با امگا-3 (DHA) ترکیب شود، آنها نه تنها سطوح کلسترول بد را کاهش می دهند، بلکه سطوح کلسترول خوب (HDL) را نیز افزایش داده و سطوح تری گلیسیرید را کاهش می دهند.

 

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف دو گرم از فیتواسترول ها (به نام استرول های گیاهی نیز شناخته می شوند) در روز می تواند به طور موثر سطوح کلسترول بد را به میزان 10 درصد و سطوح تری گلیسیرید را تا 28 درصد کاهش دهد، به ویژه اگر دارای سطوح بالای تری گلیسیرید باشید.

 

فیتواسترول ها در روغن های گیاهی و غلات یافت می شوند و اغلب به مارگارین ها و دیگر محصولات مصرفی افزوده می شوند. با این وجود، بهترین منابع برای دریافت فیتواسترول ها شامل مغزها و دانه های خوراکی و میوه جات و سبزیجات می شوند.

 

چرا گزینه های طبیعی برای قلب شما بهتر هستند؟

مطالعات مختلف نشان داده اند که مواد غذایی سرشار از مواد مغذی نه تنها اثری قوی در پیشگیری از ایجاد پلاک در شریان ها دارند، بلکه گزینه هایی غیر تهاجمی نیز هستند.

بدون تردید، گزینه های طبیعی نسبت به مواردی مانند استفاده از استنت و استاتین ها عوارض جانبی کمتری به همراه دارند.

 


برچسب‌ها: پیشگیریدرمانپیشگیری بهتر از درماندرماندکترپرستاریبهیاریبیماربیماریپیشگیری از سکته مغزی

تاريخ : چهار شنبه 7 شهريور 1397 | 18:18 | نویسنده : سیدفردین موسوی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.